To niesamowite jak niemowlę szybko się rozwija. Co dzień zauważam nowe postępy Lilianki. Pamiętam jak jeszcze miesiąc temu nie potrafiła się uśmiechać, a dziś to już śmieje się głośniej niż ja:) Trzy miesiące temu prawie się nie ruszała, jej rączki i nóżki pląsały bezwładnie, wyglądała jak mały dinozaur. Dziś moje 4 miesięczne dziecko potrafi łapać zabawki, gaworzyć, szukać mnie wzrokiem, pluć, podciągnąć biodra do góry, wymachiwać rękami i nogami, przewracać się na boki, rozpoznaje mój głos. Teraz ma okres na siadanie i oglądanie świata z pozycji pionowej.
Po przeczytaniu kilku mądrych książek oraz zaznajomieniu się tematyką rozwoju od noworodka do pierwszych kroczków, jestem spokojna i wiem czego spodziewać po córce w każdym miesiącu jej życia.
1. Noworodek
Po urodzeniu Twoje dziecko prawdopodobnie będzie umiało:
– machać rączkami i nogami
– skupić wzrok na przedmiotach oddalonych o 30 cm
– na moment podnieść główkę do góry
2. Pierwszy miesiąc
Po ukończeniu pierwszego miesiąca Twoje dziecko powinno umieć:
– podnieść na chwilę główkę w pozycji leżącej na brzuszku
– zatrzymać wzrok na Twojej twarzy
Być może jeszcze będzie umiało:
– wodzić wzrokiem za przesuwaną przed oczami zabawką
– reagować na dźwięk dzwonka do drzwi
– wydawać krótkie dźwięki gardłowe
– odpowiadać uśmiechem na Twój uśmiech
– trzymać sztywno główkę, gdy jest trzymane pionowo
– uśmiechać się spontanicznie
– zapiszczeć z radości
3. Drugi miesiąc
Po ukończeniu drugiego miesiąca Twoje dziecko, Twoje dziecko powinno umieć:
– uśmiechać się kiedy Ty się do niego śmiejesz
– wodzić wzrokiem za zabawką poruszającą się po łuku w polu jego widzenia
– reagować na dźwięki
– wydawać dźwięki inne niż płacz
Prawdopodobnie będzie jeszcze umieć:
– w pozycji na brzuszku unieść główkę pod kątem 45 stopni do podstawy
– śledzić przedmiot poruszający się po łuku w odległości 15 cm od twarzyczki
– trzymać sztywno główkę
– kiedy leży na brzuszku, unieść klatkę piersiową, opierając się na przedramionach
– przewracać się z boku na plecy
– chwytać przedmiot do ręki
– reagować na drobne przedmioty
– wyciągać ręce w kierunku przedmiotu
– wydawać dźwięki artykułowane np. a-gu
– uśmiechać się spontanicznie
– składać ręce
– śmiać się głośno
– śledzić w sposób ciągły przedmiot w odległości 15 cm
4. Trzeci miesiąc
Po ukończeniu trzeciego miesiąca, Twoje dziecko powinno umieć:
– w pozycji na brzuszku unieść główkę pod kątem 45 stopni do podstawy
– śledzić przedmiot w ruchu kołowym, w odległości 15 cm
Prawdopodobnie Twoje dziecko będzie jeszcze potrafiło:
– śmiać się głośno
– w pozycji na brzuchu, unieść główkę pod kątem 90 stopni do podstawy
– wydawać okrzyki zadowolenia
– składać ręce
– uśmiechać się spontanicznie
– śledzić w sposób ciągły przedmiot w odległości 15 cm
– trzymać sztywno główkę w pozycji pionowej
– kiedy leży na brzuszku, unieść klatkę piersiową, opierając się na przedramionach
– dokonać przewrotu z pleców na bok
– chwytać grzechotkę włożoną do ręki
– reagować wzrokiem na drobne przedmioty
– częściowo utrzymywać ciężar ciała opierając się na stopach
– wyciągać ręce w kierunku przedmiotu
– podciągać się do pozycji siedzącej, utrzymując sztywno główkę
– odwracać główkę w kierunku źródła dźwięku
– gruchać, wydawać dźwięki artykułowane
5. Czwarty miesiąc
Po ukończeniu przez Twoje dziecko czwartego miesiąca, powinno ono umieć:
– unieść główkę o 90 stopni, leżąc na brzuchu
– śmiać się głośno
– podążać wzrokiem za przedmiotem odległym o 20 cm od twarzy
Twoje dziecko prawdopodobnie będzie jeszcze potrafiło:
– trzymane pionowo, mocno trzymać główkę
– leżąc na brzuszku, podnieść klatkę piersiową, opierając się na przedramionach
– przewrócić się z brzuszka na plecy lub odwrotnie
– chwycić grzechotkę
– z uwagą wpatrywać się w coś malutkiego
– wyciągać ręce po przedmiot
– piszczeć z zadowolenia
– podciągane do pozycji siedzącej, przyciągać brodę do klatki piersiowej
– obrócić się w kierunku, z którego dochodzi głos, np. mamy 🙂
– powiedzieć gu-gu lub podobne zbitki samogłosek z spółgłosek
– ślinić się z zachwytu
– opierać się mocno na nogach podtrzymywane pod paszki
– siedzieć bez oparcia
– protestować przy próbie odebrania zabawki
6. Piąty miesiąc
Po ukończeniu piątego miesiąca Twoje dziecko będzie umieć:
– mocno trzymać główkę
– leżąc na brzuszku, podnieść klatkę piersiową, opierając się na przedramionach
– przewracać się z brzuszka na plecy i odwrotnie
– wpatrywać się z uwagą w coś malutkiego
– piszczeć z zadowolenia
– wyciągać rączki po przedmiot
– uśmiechać się
chwytać grzechotkę w końce Twoich palców
Prawdopodobnie Twoje dziecko będzie także umiało:
– utrzymywać się na nogach
– podciągane do siedzenia- przyciągać brodę do klatki piersiowej
– powiedzieć gu-gu lub inne zbitki
– ślinić z zadowolenia
– siedzieć bez podparcia
– obrócić się w kierunku z którego dochodzi głos
– podciągnąć się do pozycji stojącej
– stanąć, opierając się o coś lub kogoś
– samodzielnie zjeść biszkopta
– protestować przy próbach zabrania zabawki
– przenieść mały przedmiot z jednej rączki do drugiej
– podążyć wzrokiem za spadającym przedmiotem
– znaleźć mały przedmiot i schować go w dłoni
– łączyć samogłoski i spółgłoski w sylaby np. ga-ga, ma-ma, da-da, ba-ba
7. Szósty miesiąc
Po ukończeniu szóstego miesiąca Twoje dziecko będzie umieć:
– podciągane do siedzenia, przyciągać główkę do klatki piersiowej
– wydawać dźwięki gu-gu
Po ukończeniu szóstego miesiąca prawdopodobnie Twoje dziecko będzie jeszcze potrafić:
– utrzymać się na nogach podtrzymywane w pozycji pionowej
– siedzieć bez oparcia
– stać z podparciem
– samodzielnie zjeść biszkopta
– zaprotestować przy próbie zabrania mu zabawki
– podejmować próby dotarcia do zabawki
– podążać wzrokiem za spadającą zabawką
– chwycić rączką mały przedmiot np. klocek
– obrócić się w kierunku dochodzącego głosu
– gaworzyć, łącząc spółgłoski z samogłoskami np. gu-gu, ga-ga, ma-ma, da-da, ba-ba
– podciągać się do stania w pozycji siedzącej
– podciągać się do siedzenia w pozycji leżącej
– podnieść mały przedmiot, przytrzymując do palcem wskazujący i kciukiem
– mówić „tata” i „mama”, ale bez zrozumienia
8. Siódmy miesiąc
Po ukończeniu siódmego miesiąca Twoje dziecko powinno umieć:
– samodzielnie zjeść biszkopta
– ślinić się z zachwytu
Prawdopodobnie będzie jeszcze umiało:
– utrzymywać ciężar ciała na nogach, podtrzymywane w pozycji pionowej
– siedzieć bez podparcia
– protestować przy próbach zabrania mu zabawki
– przesunąć się w kierunku zabawki i wziąć ją
– przełożyć klocek lub inny przedmiot z jednej do drugiej rączki
– śledzić wzrokiem spadający przedmiot
– sięgnąć po mały przedmiot i trzymać go w rączce
– obrócić się z kierunku głosu
– gaworzyć ga-ga-ga-ga, ma-ma-ma-ma, da-da-da-da, ba-ba-ba-ba
– bawić się w „akuku”
– stać podpartym o meble lub kogoś
– wstać z pozycji siedzącej
– usiąść z leżenia na brzuchu
– bawić się „kosi-kosi”
– robić „pa ,pa”
– podnieść mały przedmiot, przytrzymując do palcem wskazującym i kciukiem
– poruszać się, podpierając się o meble
– mówić: mama, tata, bez zrozumienia
9. Ósmy miesiąc
Po ukończeniu ósmego miesiąca Twoje dziecko będzie umieć:
– podtrzymywane pod paszki, pewnie trzymać się na nogach
– samodzielnie zjeść biszkopta
– przełożyć mały przedmiot z jednej do drugiej rączki
– podnieść i schować mały przedmiot z dłoni
– obrócić się w kierunku głosu
– śledzić wzrokiem spadający przedmiot
Prawdopodobnie Twoje dziecko będzie także potrafiło:
– stać, podtrzymując się mebli
– zaprotestować przy próbach zabrania zabawki
– przesunąć się w kierunku zabrania zabawki
– bawić się „akuku”
– unieść z pozycji leżącej
– podciągnąć się z siedzenia do stania
– podnieść mały przedmiot, używając palca wskazującego i kciuka
– mówić „mama” i „tata” bez zrozumienia
– bawić się w „kosi kosi”
– robić „pa,pa”
– chodzić, przytrzymując się mebli
– samo postać przed chwilę
– rozumieć słowo „nie”, ale nie zawsze słucha
10. Dziewiąty miesiąc
Po ukończeniu dziewiątego miesiąca Twoje dziecko będzie umieć:
– przesunąć się w kierunku zabawki
– podążyć wzrokiem za spadającą zabawką
Twoje dziecko prawdopodobnie będzie jeszcze umieć:
– podciągać się do stanie z pozycji siedzącej
– z pozycji leżącej podnieść się do leżenia
– stać, podtrzymując się czegoś lub kogoś
– podnieść mały przedmiot, używając palca wskazującego i kciuka
– mówić „mama” i „tata” , bez zrozumienia
– bawić się w „akuku” i „kosi kosi”
– robić „papa”
– przejść dookoła pokoju podtrzymując się czegoś
– rozumieć słowo „nie”, ale nie zawsze słucha
– potoczyć piłkę w Twoim kierunku
– napić się z kubka
– podnieść mały przedmiot za pomocą kciuka i palca wskazującego
– przez chwilę samo utrzymać się na nogach
– pewnie stać bez podparcia
– powiedzieć „tata”, „mama” ze zrozumieniem
– powiedzieć inne słowo niż „mama” i „tata”
– prawidłowo zareagować na proste polecenie poparte gestem, np. „Daj mi to”, wzmocnione wyciągnięciem ręki
11. Dziesiąty miesiąc
Po ukończeniu dziesiątego miesiąca Twoje powinno umieć:
– stać, przytrzymując się kogoś lub czegoś
– podciągać się z pozycji siedzącej do stojącej
– protestować przy próbie zabrania zabawki
– mówić „mama” i „tata” bez zrozumienia
Twoje dziecko być może będzie jeszcze potrafić:
– z pozycji leżącej przejść do siedzenia
– bawić się „kosi kosi” i robić ” papa”
– podnieść mały przedmiot za pomocą palca wskazującego i kciuka
– chodzić, przytrzymując się mebli
– rozumieć słowo” nie”, ale nie zawsze posłucha zakazu
– przez chwilę samo stać
– powiedzieć ze zrozumieniem „tata” i ” mama”
– w inny sposób niż płaczem przekazać swoje pragnienia
– „grać” w piłkę, potoczyć ją po podłodze w Twoim kierunku
– samo napić się z kubka
– koniuszkiem palca wskazującego i kciuka podnieść przedmiot
– samodzielnie pewnie stać
– powiedzieć inne słowo niż „mama” i „tata”
– prawidłowo reagować na proste polecenia typu „Daj mi to” poparte gestem
– samo chodzić
12. Jedenasty miesiąc
Po ukończeniu jedenastu miesięcy Twoje dziecko powinno umieć:
– usiąść z leżenia na brzuchu
– podnieść mały przedmiot za pomocą kciuka i palca wskazującego
– rozumieć słowo „nie”, choć nie zawsze go posłucha
Prawdopodobnie Twoje dziecko będzie jeszcze potrafić:
– bawić się w „kosi kosi” i robić „papa”
– przejść dookoła pokoju, przytrzymując się mebli
– delikatnie podnieść przedmiot, końcami palców
– przez chwilę stać bez oparcia
– powiedzieć „mama” i „tata” ale bez zrozumienia
– pewnie stać bez oparcia
– inaczej niż płaczem wyrazić swoje pragnienia
– samo napić się z kubka
– pokulać piłkę w Twoją stronę
– gaworzyć tak jakby mówiło w innym języku
– powiedzieć trzy lub więcej słów innych niż „mama” i „tata”
– prawidłowo reagować na proste polecenia poparte gestem
– samodzielnie chodzić
13. Dwunasty miesiąc
Po ukończeniu dwunastego miesiąca Twoje dziecko powinno umieć:
– przejść dookoła pokoju, przytrzymując się mebli
Prawdopodobnie Twoje dziecko będzie potrafiło:
– robić „kosi kosi” i „papa”
– samo napić się z kubka
– podnieść mały przedmiot
– powiedzieć „tata” i „mama” ze zrozumieniem
– powiedzieć jedno inne słowo inne niż „mama” i „tata” ze zrozumieniem
– wyrazić swoją wolę inaczej niż poprzez płacz
– potoczyć piłę w Twoim kierunku
– samo pewnie stać
– porozumiewać się za pomocą mowy, która brzmi jak język obcy
– dobrze chodzić
– powiedzieć trzy słowa inne niż „mama” i „tata”
– prawidłowo zareagować na proste polecenia
Należy jednak pamiętać, że każde dziecko jest inne i różnie się rozwija. Dajmy dziecku czas i samodzielnie obserwujmy jego całokształt rozwoju. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości odnoście swojego dziecka, najlepiej skonsultuj się z lekarzem.
9 komentarzy
Moja Klaudia mając 4 miesiące zaczęła podtrzymywać się na nóżkach 🙂 Byłam z niej bardzo dumna, trzymanie główki przez dziecko to juz jest duzy progres
Dzieci takie rosną w oczach! Przypomniało mi się jak mój szkrab był taki malutki, aż wyciągnełam album by powspominać 😀
Lila rośnie, widać na załączonej fotografii
Bardzo przydatny post, jestem na etapie 3 miesiąca u mojego małego Oliwierka. Narazie rozwija się jak w zegarku, usmiecha się, trochę gaworzy, macha łapkami. Cieszy się jak mnie widzi i wodzi za mną wzrokiem, to takie cudowne uczucie.
Dobrze napisane ze kazde dziecko rozwija sie inaczej a najlepiej o porade prosic lekarza jesli zauwazymy cos niepokojacego. Moja Emilka majac 10 miesiecy zaczela samodzielnie chodzic. Bylam pod wrazeniem ze tak szybko zaczela, natomiast gorzej jej szło z wymowa. Jak miala 3 lata dopiero rozumialam jej wymawiane zdanie. Ach jak one szybko rosna
Szukałam czegoś takiego – fajnie tnx
Dzięki za ten wpis! Przed wkroczeniem w nowy miesiąc zawsze sprawdzam co Nas czeka, teraz wszystkie informacje mam w jednym miejscu, na pewno będę tu zaglądać :). Prawda jest taka, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, a te dane są zapewne uśrednieniem obserwacji, więc nie ma co panikować jak dziecko nie podąża wyznaczonym schematem, ale oczywiście warto wiedzieć na co możemy być przygotowane 😉
Masz 100% rację! Bardzo Ci dziękuję za pozytywny komentarz, bardzo Cię zapraszam tutaj.
Szybko rośnie Ci córa 🙂 pamiętam że ten pierwszy rok był pełen wrażeń i radości. Obserwowanie tych etapów rozwoju jest super przeżyciem dla rodziców. pozdrawiam