MACIERZYŃSTWO STYL ŻYCIA

Cukier, sól i tłuszcze w diecie dziecka.

12 lutego 2016

DSC_0181

Dlaczego u dzieci tak ważna jest zbilansowana dieta? Odpowiedź jak dla mnie prosta i oczywista. Podczas intensywnego wzrostu i rozwoju najważniejsze jest zdrowe żywienie. Co to znaczy zdrowe? Wykluczam tu, np. schabowego w panierce smażonego na oleju, albo zupkę z torebki czy batonika, których w ogóle nie śmiem podać mojej 15- miesięcznej córce! Mogę pisać, że mrożę warzywa ze wsi na zupę, że jeżdżę do moich rodzinnych stron 120 km, żeby mieć pewność, że jaja są 100% wiejskie, bo kury nie są chowane na sztucznych paszach. Mogę krzyczeć do matek żeby karmiły piersią tak długo jak tylko możliwe. Dlaczego? Bo żywność, którą kupujemy to produkty wysoko przetworzone. A jeśli więc przetworzone to znaczy, że zawierają dużą ilość cukru, soli i złej jakości tłuszczów. Dodawane jeszcze do tego polepszacze smaku, konserwanty, barwniki oraz to co najmniej lubię na etykietach to „witaminy E” . Mówię tak na symbole E, które są sztucznymi dodatkami. I te wszystkie E211, E210, E945 …. to nic innego jak chemia, którą tylko przez te owe „witaminy” zjadamy średnio 2 kilogramy na rok!

Dlatego dzieci zgodnie z zaleceniami, powinny jeść tylko produkty świeże, naturalne, nieprzetworzone i różnorodne!

DSC_0173

Dlaczego nie sól?

Nie tylko u dzieci, ale również u dorosłych obciąża nerki. Powoduje demineralizacji kości, nadciśnienie. Obecnie dzieci zjadają jej znacznie więcej niż powinny. Dzieciom w wieku 4-6 lat , przysługuje 1,2 łyżeczki soli na dzień. 2 plasterki szynki to 1/3 normy soli dozwolonej dla dziecka. Solą nafaszerowane są wędliny, mięsa, sery, wędzone ryby, po co więc dosalać jeszcze zupę. Można skutecznie zastąpić jej smak np. ziołami, czosnkiem, imbirem. Wyrzuć więc kostki rosołowe, gotowe sosy w torebce. Oprócz soli zawierają one również glutaminian sodu, który skutecznie wzmacnia smak przetworzonych produktów.

Dlaczego nie tłuszcze?

Tłuszcze tak, ale tylko te dobre! Należą do nich np. oliwa z oliwek, olej rzepakowy, masło. Wpływają korzystanie i są niezbędne do rozwoju mózgu dziecka, wzroku oraz odporności. Pamiętaj, że nie tylko oleje i masło to tłuszcze. Mleko, mięso, ryby, orzechy również. Te tłuszcze, które powodują otyłość i negatywnie wpływają na zdrowie to one zawierają tłuszcz utwardzony i szkodliwe izomery- trans kwasów tłuszczowych. Występuje on w chipsach, fast foodach, ciastkach, herbatnikach, wyrobach czekoladowych. Ograniczenie tłuszczów w diecie dziecka to ograniczenie tylko tych złych tłuszczów.

Dlaczego nie cukier?

Dodawany jest do słodyczy, keczupu, soków, napojów, jogurtów. 1 łyżeczka to 4 gramy cukru, a normą dla dziecka jest 17 gramów, czyli około 4 łyżeczki. 1 łyżeczka keczupu to jedna łyżeczka cukru. Zbyt duża ilość u dziecka spowodować może cukrzycę, otyłość, próchnicę, zaparcia. Zamiast soczków ze sklepu staraj się podawać dziecku taki ze świeżych wyciskanych owoców, rób kompoty, zachęcaj do picia wody.

Zdaję sobie sprawę, że w dzisiejszych czasach ciężko uniknąć chemii, która jest w żywności. Moje dziecko z pewnością nie raz połknęło jakiś emulgator, albo tym podobny sztuczny syf. Pomimo to będę robić wszystko, żeby kury u babci żyły jak najdłużej, a ja dawała jak najwięcej i najczęściej naturalną i zdrową żywność.

Opublikowanie tego postu zajęło mi, matce sporo bezcennego czasu, więc jeśli podobał Ci się ten wpis będę wdzięczna za komentarz i like na facebooku<klik>  oraz Instagramie<klik> 🙂 dziękuję :*

You Might Also Like

16 Komentarze

  • Odpowiedz agata g. 12 lutego 2016

    Ale to pysznie wygląda

  • Odpowiedz ola 12 lutego 2016

    bardzo ważne żeby od najmłodszych przyzwyczajać dzieci do jedzenia zdowego i domowego jedzenia, ale niestety to rodzice powodują złe nawyki, bo jak nie w domu tego się uczy.

  • Odpowiedz Matylda 12 lutego 2016

    Moje dziecko nie lubi soli. Nigdy mu nie dawałam solonej zupy, i kiedyś jak spróbował zupy mojej teściowej niestety nie smakowała. Smaki to kwestoa przyzwyczajenia. Dlatego od małego lepiej nie przyzwyczajać do złego. Cukier i sól to biała śmierć.

  • Odpowiedz maciej 12 lutego 2016

    E witaminy hehe

  • Odpowiedz marija 13 lutego 2016

    jeszcze czytałam że olej kokosowy jest bardzo dobry do smażenia dla dzieci i nie tylko dla nich, sami powinniśmy dbac o siebie, zeby długo służyc naszym pociechom.

  • Odpowiedz Justyna 13 lutego 2016

    Dobrze, że mimo starania o zdrowe odżywianie masz świadomość że pewnych rzeczy nie unikniemy. Niestety żyjemy w czasach jakich żyjemy, to cud że masz rodzinę od której masz zdrowe jaja, ja nie mam tego szczęscia. Mieszkam w dużym mięscie z dala od wsi i nikogo nawet nie mam ze wsi.

  • Odpowiedz Magga 14 lutego 2016

    Masełko u nas to podstawa, Oliwka tak bardzo za nim przepada, że zlizuje samo masło z chlebka. Dodaję praktycznie do wszystkiego. 🙂

  • Odpowiedz poznajsienatluszczach.pl 3 marca 2016

    Ciekawy artykuł. Warto zwracać właśnie na sól, cukier i złe tłuszcze szczególną uwagę.

  • Odpowiedz gonia 20 maja 2016

    A w sklepach przy kasach wszystko kolorowe, zachecajace do zabrnia przez dziecko to batonika, to cukirki, lizaki 🙁

  • Odpowiedz Beata Tytko 12 czerwca 2016

    Madziu, bardzo przydatny artykuł 🙂

    Chciałam od siebie dodać, że ze „zdrowych tłuszczy” polecam awokado, wspaniałe źródło witamin i innych wartości odżywczych (np. wapnia, potasu). Dojrzałe awokado ma konsystencję masła i świetnie masło zastępuje.

    Awokado to zdrowy zamiennik masła 🙂

    Pozdrawiam i czekam na więcej wpisów 😉

  • Odpowiedz anna k. 14 lipca 2016

    az 2 kilogramy na rok? wow, wcale mnie nie dziwi ze tyle chorób dzisiaj na tym swiecie.

  • Odpowiedz marina 19 sierpnia 2016

    Staram sie zamieniac skladniki dziecu, oraz dostarczac mu regularnie zdrowej rzywnosci, zbilansowanej. Czasem ciezko wychodzi bo wiadomo, dziecko nie zawsze ma ochote na cos co ugotuje, ale staram sie.

  • Odpowiedz agnes 25 sierpnia 2016

    Swietnie to napisałas, Pamietam jak pierwszy raz w wieku 12 miesiecy podalam mojemu dziecko cukier! Byly to najzwyklejsze kupne lody. Radosc niezmiemska byla. Do dzis bardzo ostroznie podchodze do slodyczy, staram sie ograniczac jak moge.

  • Odpowiedz jula 11 marca 2017

    Glutaminiam jest najgorszy, bardzo przyzwyczaja do siebie organizm.

  • Odpowiedz karolina b. 19 maja 2017

    Do 12 mż dziecka nie powinno się mu podawać w ogole cukru ! Bede sie tego trzymać.

  • Odpowiedz