MACIERZYŃSTWO

Jak pobudzić rozwój u małego dziecka?

22 marca 2015

Mimo, że do nauki mówienia Liliance jeszcze daleko, ja już nie mogę doczekać jej pierwszego słowa. Z nadzieją oczekuję, że będzie to słowo: „mama” 🙂

W kwestii chodzenia podobno jest tak, że jak dziecko zaczyna robić pierwsze kroki, matki żałują, że nie jest jeszcze niemowlakiem, którego położy się gdziekolwiek i w spokoju można zająć się innymi obowiązkami. Z tym- „położy gdziekolwiek” to bym polemizowała (przynajmniej w naszym przypadku) ponieważ jak tylko ją położę, Liliana po 5 sekundach wrzeszczy. Bolą mnie już ręce, nogi i kręgosłup od ciągłego noszenia, dlatego nie mogę (mimo wszystko) doczekać się kiedy zacznie chodzić.

Jakie warunki zapewnić dziecku do rozwoju fizycznego, społecznego, intelektualnego i emocjonalnego, którego postęp widzimy przecież na co dzień? Oto przepis:

BEZPIECZNA PRZYSTAŃ

Wózek, czy nosidełko używamy tylko w razie konieczności. Dzieci na etapie chodzenia lubią podążać na własnych nogach. Zachęcaj więc go do chodzenia, stawiaj przedmioty w odległości, aby ten, sam do nich dotarł, ale zachowaj ostrożność, zwłaszcza na ulicy .

BEZPIECZNE WARUNKI WSPINACZKOWE

I nie chodzi tu, żeby od małego uczyć dziecko wspinaczki górskiej! Są dzieci mało aktywne, które wymagają większego zaangażowania. Może sama będziesz musiała udawać psa, który ucieka, a dziecko go goni, aby zachęcić go do ruchu. Zabawki oraz interesujące przedmioty umieszczaj w pewnej odległości, tak aby dziecko musiało przemieścić się, aby je zdobyć. Dziecko lękliwe potrzebuje wsparcia. Spróbuj przekonać je do podejmowania prób, ale nie zmuszaj i nie ośmieszaj. Jeśli więc Twoje dziecko boi się zjechać ze zjeżdżalni, sama najpierw zjedź by przełamać jego strach lub zrób to razem z nim. Pohuśtajcie się razem na huśtawce, spacerując trzymajcie się za ręce.

INTERESUJĄCE OTOCZENIE

Dziecko znudzone to takie, które nic nie widzi oprócz mamy, swojego domu i supermarketu. Za drzwiami domu jest interesujący świat i Twoja pociecha powinna go poznawać! Nawet wyjście na deszcz i śnieg, może być ciekawym doświadczeniem. Zabieraj malucha na plac zabaw, do muzeum, do parku, do sklepów z zabawkami, do restauracji, jedź z nim na wieś niech ogląda kury i inne zwierzęta.

ZABAWKI

Tak jak pisałam przy okazji ostatniego posta <TU> (oddziaływanie na dotyk)

MATERIAŁY DO INWENCJI TWÓRCZEJ

Dzieci uwielbiają bazgrolić kredkami po stole i podłodze. My matki niekoniecznie to lubimy, dlatego obklej stół i podłogę w danym miejscu papierem. Nie dawaj dziecku piór, ani długopisów ze względu na ich ostre końcówki. Jeśli chodzi o grające zabawki, kupuj porządne, które wydobywają dźwięki. Prawda jest taka, że na garnku i łyżką można zagrać, trzeba maluchowi to tylko pokazać.

WKŁADANIE, WYJMOWANIE

Włóż do wiaderka sporą ilość niewielkich przedmiotów. Dzieci uwielbiają wyjmować rzeczy. Drugą umiejętnością jest wkładanie. Dlatego uzbrój się w cierpliwość. Na początek to Ty będziesz wkładać (sprzątać) zabawki do pudełka, a dziecko będzie z radością je wyjmować.

ROZPOZNAWANIE KSZTAŁTÓW

Są na rynku odpowiednie zabawki – pudełka. Dzieci zanim zaczną mówić, potrafią rozpoznać kształty i wkładać je w odpowiednie dziurki. Wyrabiają one sprawność manualną i uczą rozpoznawania kolorów. Należy pamiętać, że dziecku trzeba najpierw kilkakrotnie tą czynność pokazać zanim sam ją opanuje.

SPRAWNOŚĆ MANUALNA

Zabawki, które wymagają obracania, kręcenia, popychania, podciągania, zachęcają dzieci do manipulowania rączkami w różnych sytuacjach. Rodzice powinni pokazać dziecku jak używać takich zabawek, które dostarczą mu wielu wrażeń.

ZABAWKI W KĄPIELI 

Uczą rozumienia wielu zjawisk, pozwalają rozkoszować się pluskaniem w wodzie i nie grożą zabrudzeniem podłogi i zanieczyszczenia mebli.

„RÓBCIE WSZYSTKO TO CO JA”

Aby dziecko mogło inicjować zabawę, trzeba go tego nauczyć. Zacznij sama klaskać, potem nich zrobi to tata, a na końcu kolej na malucha. Wymyśl inne czynności które fajnie robić razem.

KSIĄŻKI I GAZETY Z OBRAZKAMI

Niestety, ale nie zaprosisz do swojego domu konia, słonia, ani lwa. Można natomiast te zwierzęta zobaczyć w gazecie lub książce. Zaznajamiaj malucha w ten sposób, będzie to fundamentem pod przyszłą przyjaźń z książkami.

ZABAWA W UDAWANIE

Co najlepiej rozwija u dzieci umiejętność nawiązywania kontaktów, zdolności i ruchowe oraz wyobraźnie? Oczywiście zabawy w wymyślony świat. Mam tu na myśli zabawy z kuchnią dla lalek, mamy szpilki, kapelusze, ciężarówki, koparki i wszystko to co jest częścią dorosłego życia.

CIERPLIWOŚĆ

Zdolność koncentracji zarówno u pół rocznego niemowlaka jak i rocznego dziecka pozostaje tak samo wiele do życzenia. Nie dziw się że dziecko po 5 minutach czytania książki nudzi się. Dorastając opanowują dopiero sztukę koncentracji.

OKLASKI

Wyrażaj radość kiedy dziecko opanowuje nową umiejętność. Sukces cieszy bardziej, jeśli jest zauważony.

Dziecko z biegiem czasu staje się coraz bardziej inteligentniejsze. Dwulatek potrzebuje nieustannego nadzoru dlatego ważne, aby zachować wszelkie środki bezpieczeństwa w jego codziennym życiu.

IMG_9645

You Might Also Like

4 komentarze

  • Odpowiedz mika 22 marca 2015

    zdecydowanie zabawa to najlepszy sposób na przyszlego geniusza pod kazdym wzgledem :]

  • Odpowiedz Wernika 22 marca 2015

    Też mamy taką zabawkę ze SMYKA

  • Odpowiedz ilonka 22 marca 2015

    Oklaski zawsze mile widziane u dzieciaka 🙂 moje uwielbiają jak klaskamy im za małe rzeczy

  • Odpowiedz fistaszkowelove 25 marca 2015

    Najlepsza nauka jest przez zabawę, świetnie jak rodzice wspierają rozwój swoich maluchów:) Pozdrawiam ciepło

  • Odpowiedz