MACIERZYŃSTWO

Etapy rozwoju dziecka od 0 do 12 miesięcy

28 stycznia 2015

To niesamowite jak niemowlę szybko się rozwija. Co dzień zauważam nowe postępy Lilianki. Pamiętam jak jeszcze miesiąc temu nie potrafiła się uśmiechać, a dziś to już śmieje się głośniej niż ja:) Trzy miesiące temu prawie się nie ruszała, jej rączki i nóżki pląsały bezwładnie, wyglądała jak mały dinozaur. Dziś moje 4 miesięczne dziecko potrafi łapać zabawki, gaworzyć, szukać mnie wzrokiem, pluć, podciągnąć biodra do góry, wymachiwać rękami i nogami, przewracać się na boki, rozpoznaje mój głos. Teraz ma okres na siadanie i oglądanie świata z pozycji pionowej.

Po przeczytaniu kilku mądrych książek oraz zaznajomieniu się tematyką rozwoju od noworodka do pierwszych kroczków, jestem spokojna i wiem czego spodziewać po córce w każdym miesiącu jej życia.

1. Noworodek

Po urodzeniu Twoje dziecko prawdopodobnie będzie umiało:

– machać rączkami i nogami

– skupić wzrok na przedmiotach oddalonych o 30 cm

– na moment podnieść główkę do góry

2. Pierwszy miesiąc

Po ukończeniu pierwszego miesiąca Twoje dziecko powinno umieć:

– podnieść na chwilę główkę w pozycji leżącej na brzuszku

– zatrzymać wzrok na Twojej twarzy

Być może jeszcze będzie umiało:

– wodzić wzrokiem za przesuwaną przed oczami zabawką

– reagować na dźwięk dzwonka do drzwi

– wydawać krótkie dźwięki gardłowe

– odpowiadać uśmiechem na Twój uśmiech

– trzymać sztywno główkę, gdy jest trzymane pionowo

– uśmiechać się spontanicznie

– zapiszczeć z radości

3. Drugi miesiąc

Po ukończeniu drugiego miesiąca Twoje dziecko, Twoje dziecko powinno umieć:

– uśmiechać się kiedy Ty się do niego śmiejesz

– wodzić wzrokiem za zabawką poruszającą się po łuku w polu jego widzenia

– reagować na dźwięki

– wydawać dźwięki inne niż płacz

Prawdopodobnie będzie jeszcze umieć:

– w pozycji na brzuszku unieść główkę pod kątem 45 stopni do podstawy

– śledzić przedmiot poruszający się po łuku w odległości 15 cm od twarzyczki

– trzymać sztywno główkę

– kiedy leży na brzuszku, unieść klatkę piersiową, opierając się na przedramionach

– przewracać się z boku na plecy

– chwytać przedmiot do ręki

– reagować na drobne przedmioty

– wyciągać ręce w kierunku przedmiotu

– wydawać dźwięki artykułowane np. a-gu

– uśmiechać się spontanicznie

– składać ręce

– śmiać się głośno

– śledzić w sposób ciągły przedmiot w odległości 15 cm

4. Trzeci miesiąc

Po ukończeniu trzeciego miesiąca, Twoje dziecko powinno umieć:

– w pozycji na brzuszku unieść główkę pod kątem 45 stopni do podstawy

– śledzić przedmiot w ruchu kołowym, w odległości 15 cm

Prawdopodobnie Twoje dziecko będzie jeszcze potrafiło:

– śmiać się głośno

– w pozycji na brzuchu, unieść główkę pod kątem 90 stopni do podstawy

– wydawać okrzyki zadowolenia

– składać ręce

– uśmiechać się spontanicznie

– śledzić w sposób ciągły przedmiot w odległości 15 cm

– trzymać sztywno główkę w pozycji pionowej

– kiedy leży na brzuszku, unieść klatkę piersiową, opierając się na przedramionach

– dokonać przewrotu z pleców na bok

– chwytać grzechotkę włożoną do ręki

– reagować wzrokiem na drobne przedmioty

– częściowo utrzymywać ciężar ciała opierając się na stopach

– wyciągać ręce w kierunku przedmiotu

– podciągać się do pozycji siedzącej, utrzymując sztywno główkę

– odwracać główkę w kierunku źródła dźwięku

– gruchać, wydawać dźwięki artykułowane

5. Czwarty miesiąc

Po ukończeniu przez Twoje dziecko czwartego miesiąca, powinno ono umieć:

– unieść główkę o 90 stopni, leżąc na brzuchu

– śmiać się głośno

– podążać wzrokiem za przedmiotem odległym o 20 cm od twarzy

Twoje dziecko prawdopodobnie będzie jeszcze potrafiło:

– trzymane pionowo, mocno trzymać główkę

– leżąc na brzuszku, podnieść klatkę piersiową, opierając się na przedramionach

– przewrócić się z brzuszka na plecy lub odwrotnie

– chwycić grzechotkę

– z uwagą wpatrywać się w coś malutkiego

– wyciągać ręce po przedmiot

– piszczeć z zadowolenia

– podciągane do pozycji siedzącej, przyciągać brodę do klatki piersiowej

– obrócić się w kierunku, z którego dochodzi głos, np. mamy 🙂

– powiedzieć gu-gu lub podobne zbitki samogłosek z spółgłosek

– ślinić się z zachwytu

– opierać się mocno na nogach podtrzymywane pod paszki

– siedzieć bez oparcia

– protestować przy próbie odebrania zabawki

6. Piąty miesiąc

Po ukończeniu piątego miesiąca Twoje dziecko będzie umieć:

– mocno trzymać główkę

– leżąc na brzuszku, podnieść klatkę piersiową, opierając się na przedramionach

– przewracać się z brzuszka na plecy i odwrotnie

– wpatrywać się z uwagą w coś malutkiego

– piszczeć z zadowolenia

– wyciągać rączki po przedmiot

– uśmiechać się

chwytać grzechotkę w końce Twoich palców

Prawdopodobnie Twoje dziecko będzie także umiało:

– utrzymywać się na nogach

– podciągane do siedzenia- przyciągać brodę do klatki piersiowej

– powiedzieć gu-gu lub inne zbitki

– ślinić z zadowolenia

– siedzieć bez podparcia

– obrócić się w kierunku z którego dochodzi głos

– podciągnąć się do pozycji stojącej

– stanąć, opierając się o coś lub kogoś

– samodzielnie zjeść biszkopta

– protestować przy próbach zabrania zabawki

– przenieść mały przedmiot z jednej rączki do drugiej

– podążyć wzrokiem za spadającym przedmiotem

– znaleźć mały przedmiot i schować go w dłoni

– łączyć samogłoski i spółgłoski w sylaby np. ga-ga, ma-ma, da-da, ba-ba

7. Szósty miesiąc

Po ukończeniu szóstego miesiąca Twoje dziecko będzie umieć:

– podciągane do siedzenia, przyciągać główkę do klatki piersiowej

– wydawać dźwięki gu-gu

Po ukończeniu szóstego miesiąca prawdopodobnie Twoje dziecko będzie jeszcze potrafić:

– utrzymać się na nogach podtrzymywane w pozycji pionowej

– siedzieć bez oparcia

– stać z podparciem

– samodzielnie zjeść biszkopta

– zaprotestować przy próbie zabrania mu zabawki

– podejmować próby dotarcia do zabawki

– podążać wzrokiem za spadającą zabawką

– chwycić rączką mały przedmiot np. klocek

– obrócić się w kierunku dochodzącego głosu

– gaworzyć, łącząc spółgłoski z samogłoskami np. gu-gu, ga-ga, ma-ma, da-da, ba-ba

– podciągać się do stania w pozycji siedzącej

– podciągać się do siedzenia w pozycji leżącej

– podnieść mały przedmiot, przytrzymując do palcem wskazujący i kciukiem

– mówić „tata” i „mama”, ale bez zrozumienia

8. Siódmy miesiąc

Po ukończeniu siódmego miesiąca Twoje dziecko powinno umieć:

– samodzielnie zjeść biszkopta

– ślinić się z zachwytu

Prawdopodobnie będzie jeszcze umiało:

– utrzymywać ciężar ciała na nogach, podtrzymywane w pozycji pionowej

– siedzieć bez podparcia

– protestować przy próbach zabrania mu zabawki

– przesunąć się w kierunku zabawki i wziąć ją

– przełożyć klocek lub inny przedmiot z jednej do drugiej rączki

– śledzić wzrokiem spadający przedmiot

– sięgnąć po mały przedmiot i trzymać go w rączce

– obrócić się z kierunku głosu

– gaworzyć ga-ga-ga-ga, ma-ma-ma-ma, da-da-da-da, ba-ba-ba-ba

– bawić się w „akuku”

– stać podpartym o meble lub kogoś

– wstać z pozycji siedzącej

– usiąść z leżenia na brzuchu

– bawić się „kosi-kosi”

– robić „pa ,pa”

– podnieść mały przedmiot, przytrzymując do palcem wskazującym i kciukiem

– poruszać się, podpierając się o meble

– mówić: mama, tata, bez zrozumienia

9. Ósmy miesiąc

Po ukończeniu ósmego miesiąca Twoje dziecko będzie umieć:

– podtrzymywane pod paszki, pewnie trzymać się na nogach

– samodzielnie zjeść biszkopta

– przełożyć mały przedmiot z jednej do drugiej rączki

– podnieść i schować mały przedmiot z dłoni

– obrócić się  w kierunku głosu

– śledzić wzrokiem spadający przedmiot

Prawdopodobnie Twoje dziecko będzie także potrafiło:

– stać, podtrzymując się mebli

– zaprotestować przy próbach zabrania zabawki

– przesunąć się w kierunku zabrania zabawki

– bawić się „akuku”

– unieść z pozycji leżącej

– podciągnąć się z siedzenia do stania

– podnieść mały przedmiot, używając palca wskazującego i kciuka

– mówić „mama” i „tata” bez zrozumienia

– bawić się w „kosi kosi”

– robić „pa,pa”

– chodzić, przytrzymując się mebli

– samo postać przed chwilę

– rozumieć słowo „nie”, ale nie zawsze słucha

10. Dziewiąty miesiąc

Po ukończeniu dziewiątego miesiąca Twoje dziecko będzie umieć:

– przesunąć się w kierunku zabawki

– podążyć wzrokiem za spadającą zabawką

Twoje dziecko prawdopodobnie będzie jeszcze umieć:

– podciągać się do stanie z pozycji siedzącej

– z pozycji leżącej podnieść się do leżenia

– stać, podtrzymując się czegoś lub kogoś

– podnieść mały przedmiot, używając palca wskazującego i kciuka

– mówić „mama” i „tata” , bez zrozumienia

– bawić się w „akuku” i „kosi kosi”

– robić „papa”

– przejść dookoła pokoju podtrzymując się czegoś

– rozumieć słowo „nie”, ale nie zawsze słucha

– potoczyć piłkę w Twoim kierunku

– napić się z kubka

– podnieść mały przedmiot za pomocą kciuka i palca wskazującego

– przez chwilę samo utrzymać się na nogach

– pewnie stać bez podparcia

– powiedzieć „tata”, „mama” ze zrozumieniem

– powiedzieć inne słowo niż „mama” i „tata”

– prawidłowo zareagować na proste polecenie poparte gestem, np. „Daj mi to”, wzmocnione wyciągnięciem ręki

11. Dziesiąty miesiąc

Po ukończeniu dziesiątego miesiąca Twoje powinno umieć:

– stać, przytrzymując się kogoś lub czegoś

– podciągać się z pozycji siedzącej do stojącej

– protestować przy próbie zabrania zabawki

– mówić „mama” i „tata” bez zrozumienia

Twoje dziecko być może będzie jeszcze potrafić:

– z pozycji leżącej przejść do siedzenia

– bawić się „kosi kosi” i robić ” papa”

– podnieść mały przedmiot za pomocą palca wskazującego i kciuka

– chodzić, przytrzymując się mebli

– rozumieć słowo” nie”, ale nie zawsze posłucha zakazu

– przez chwilę samo stać

– powiedzieć ze zrozumieniem „tata” i ” mama”

– w inny sposób niż płaczem przekazać swoje pragnienia

– „grać” w piłkę, potoczyć ją po podłodze w Twoim kierunku

– samo napić się z kubka

– koniuszkiem palca wskazującego i kciuka podnieść przedmiot

– samodzielnie pewnie stać

– powiedzieć inne słowo niż „mama” i „tata”

– prawidłowo reagować na proste polecenia typu „Daj mi to” poparte gestem

– samo chodzić

12. Jedenasty miesiąc

Po ukończeniu jedenastu miesięcy Twoje dziecko powinno umieć:

– usiąść z leżenia na brzuchu

– podnieść mały przedmiot za pomocą kciuka i palca wskazującego

– rozumieć słowo „nie”, choć nie zawsze go posłucha

Prawdopodobnie Twoje dziecko będzie jeszcze potrafić:

– bawić się w „kosi kosi” i robić „papa”

– przejść dookoła pokoju, przytrzymując się mebli

– delikatnie podnieść przedmiot, końcami palców

– przez chwilę stać bez oparcia

– powiedzieć „mama” i „tata” ale bez zrozumienia

– pewnie stać bez oparcia

– inaczej niż płaczem wyrazić swoje pragnienia

– samo napić się z kubka

– pokulać piłkę w Twoją stronę

– gaworzyć tak jakby mówiło w innym języku

– powiedzieć trzy lub więcej słów innych niż „mama” i „tata”

– prawidłowo reagować na proste polecenia poparte gestem

– samodzielnie chodzić

13. Dwunasty miesiąc

Po ukończeniu dwunastego miesiąca Twoje dziecko powinno umieć:

– przejść dookoła pokoju, przytrzymując się mebli

Prawdopodobnie Twoje dziecko będzie potrafiło:

– robić „kosi kosi” i „papa”

– samo napić się z kubka

– podnieść mały przedmiot

– powiedzieć „tata” i „mama” ze zrozumieniem

– powiedzieć jedno inne słowo inne niż „mama” i „tata” ze zrozumieniem

– wyrazić swoją wolę inaczej niż poprzez płacz

– potoczyć piłę w Twoim kierunku

– samo pewnie stać

– porozumiewać się za pomocą mowy, która brzmi jak język obcy

– dobrze chodzić

– powiedzieć trzy słowa inne niż „mama” i „tata”

– prawidłowo zareagować na proste polecenia

 

Należy jednak pamiętać, że każde dziecko jest inne i różnie się rozwija. Dajmy dziecku czas i samodzielnie obserwujmy jego całokształt rozwoju. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości odnoście swojego dziecka, najlepiej skonsultuj się z lekarzem.

Zobacz również

9 komentarzy

  • Odpowiedz Barnadetta 28 stycznia 2015

    Moja Klaudia mając 4 miesiące zaczęła podtrzymywać się na nóżkach 🙂 Byłam z niej bardzo dumna, trzymanie główki przez dziecko to juz jest duzy progres

  • Odpowiedz Ania B. 28 stycznia 2015

    Dzieci takie rosną w oczach! Przypomniało mi się jak mój szkrab był taki malutki, aż wyciągnełam album by powspominać 😀

  • Odpowiedz ila la 29 stycznia 2015

    Lila rośnie, widać na załączonej fotografii

  • Odpowiedz Kasia 29 stycznia 2015

    Bardzo przydatny post, jestem na etapie 3 miesiąca u mojego małego Oliwierka. Narazie rozwija się jak w zegarku, usmiecha się, trochę gaworzy, macha łapkami. Cieszy się jak mnie widzi i wodzi za mną wzrokiem, to takie cudowne uczucie.

  • Odpowiedz Iza mama Emi 29 stycznia 2015

    Dobrze napisane ze kazde dziecko rozwija sie inaczej a najlepiej o porade prosic lekarza jesli zauwazymy cos niepokojacego. Moja Emilka majac 10 miesiecy zaczela samodzielnie chodzic. Bylam pod wrazeniem ze tak szybko zaczela, natomiast gorzej jej szło z wymowa. Jak miala 3 lata dopiero rozumialam jej wymawiane zdanie. Ach jak one szybko rosna

  • Odpowiedz Paula 29 stycznia 2015

    Szukałam czegoś takiego – fajnie tnx

  • Odpowiedz Mutrynki.pl 31 stycznia 2015

    Dzięki za ten wpis! Przed wkroczeniem w nowy miesiąc zawsze sprawdzam co Nas czeka, teraz wszystkie informacje mam w jednym miejscu, na pewno będę tu zaglądać :). Prawda jest taka, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, a te dane są zapewne uśrednieniem obserwacji, więc nie ma co panikować jak dziecko nie podąża wyznaczonym schematem, ale oczywiście warto wiedzieć na co możemy być przygotowane 😉

    • Odpowiedz madagene 2 lutego 2015

      Masz 100% rację! Bardzo Ci dziękuję za pozytywny komentarz, bardzo Cię zapraszam tutaj.

  • Odpowiedz www.meandmyspace.pl 3 lutego 2015

    Szybko rośnie Ci córa 🙂 pamiętam że ten pierwszy rok był pełen wrażeń i radości. Obserwowanie tych etapów rozwoju jest super przeżyciem dla rodziców. pozdrawiam

Odpowiedz